Bernard Wesseling
  • Nieuws
  • Poëzie
  • Proza
  • nevenactiviteiten
  • instagram
  • Nieuws
  • Poëzie
  • Proza
  • nevenactiviteiten
  • instagram

Avond in Huis De Pinto Amsterdam

admin

Auteur Archief

24/10/2017

Nieuws

Vorig bericht Volgend bericht

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nu

  • ‘Trappers’ een documentaireserie geïnspireerd door ‘Midzomer, stadsmoe’

Archieven

  • januari 2023
  • september 2022
  • juli 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • januari 2020
  • april 2019
  • februari 2019
  • november 2018
  • juli 2018
  • maart 2018
  • november 2017
  • oktober 2017
  • augustus 2017
  • juni 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • februari 2016
  • februari 2014
  • januari 2012
  • februari 2011
  • januari 2010
  • februari 2008
  • januari 2007
  • februari 2005
  • januari 2004

MENU

  • nevenactiviteiten
  • Nieuws
  • Poëzie
  • Proza

Contact

info@bernardwesseling.nl
Facebook
Instagram

bernard_wesseling

Kunstenaars zijn dictators ze geloven alleen in Kunstenaars zijn dictators
 
ze geloven alleen in de mindere goden
altijd op zoek naar een rijk groot of klein
genoeg om alleen over te heersen
een ware Archivarus-God zou er voor nodig zijn
om al hun visioenen recht te doen
 
de democratische beginselen waarnaar
de samenleving is ingericht verwerpen ze totaal
ze sluiten zich niet aan bij vakbonden,
melken fondsen (waar ze vuistdikke almanakken
voor aanschaffen), subsidies, mecenaten
 
als vrijwillige ballingen laten ze zich hoogstens
groeperen in droomsyndicaten
als potentaten zien ze in de medemens slechts
potentiële bewonderaars
 
het is ons geluk
dat ze hun wereldovernames beramen op ateliers, zolders, 
souterrains, kelders en in vakantiehuisjes van bekwame kennissen, 
hun Elba's uitzitten in bibliotheken, nooit op pleinen, beurzen, 
bij vergaderingen, conferenties en andere belangrijke bijeenkomsten
 
demonstraties verafschuwen ze
net als de vrijheid van meningsuiting
elke omwenteling dient een innerlijke te zijn
elke coup op kousenvoeten te verlopen
(kleine ritselende revoluties)
 
ze zien liever de politie een drukke straat ontruimen
dan het klimaat gered
als dit niet uit hun naam gebeurt
 
deze in zichzelf zuchtende dwingelanden
hoogdravende eerstgeboren uitverkorenen wie omarmt ze?
wie behalve de arme ega's die om hun broze
ego's heen trippelen?
 
despotisch het meest nog altijd in hun onnavolgbaarheid
deze martelaren van de verbeelding
vieren uitsluitend het individu zolang
het maar het eigen is en wat publiek betreft:
ze gedogen het.

#poëzie #potentaten #kunstenaars
Kijk, de: era Re ug #held #fietskoeriersamster Kijk, de:  era  Re  ug

#held #fietskoeriersamsterdam
Gabbers #dierendag Gabbers

#dierendag
Geschiedenis van een uitzicht. (Midzomer, stadsmoe Geschiedenis van een uitzicht. (Midzomer, stadsmoe) 📹Eva van Pelt

#midzomerstadsmoe #geschiedenisvaneenuitzicht
Piketty (Kapitaal in de 21ste eeuw, Kapitaal en id Piketty (Kapitaal in de 21ste eeuw, Kapitaal en ideologie) gebruikt naast wetenschappelijke bronnen ook literatuur om de geschiedenis van de ongelijkheid in kaart te brengen. ‘(...) met name van Honoré de Balzac en Jane Austen, die ons een unieke kijk geven in de bezitterssamenlevingen die in de jaren 1790-1830 in Frankrijk en het VK gedijden. Beide romanciers waren zeer goed bekend met de op eigendom gebaseerde hiërarchische verhoudingen in hun land. (...) We zullen zien dat dit unieke vermogen van literatuur om een beeld op te roepen van machts- en gezagsverhoudingen tussen sociale groepen, en te ontleden hoe men ongelijkheid ervaart, in alle samenlevingen voorkomt en ons uiterst waardevolle getuigenissen kan bieden over de meest uiteenlopende inegalitaire samenlevingen.’ 🔥

#thomaspiketty #literatuur
De nieuwe Den Ouden! #ruimtedagen #2001aspaceody De nieuwe Den Ouden! 

#ruimtedagen #2001aspaceodyssey
Poëzie voor het volk! Mijn dranklied op #stenni Poëzie voor het volk! 

Mijn dranklied op #stennis @bruutbier
Simon Vinkenoog kijkt toe vanaf grote hoogte... A Simon Vinkenoog kijkt toe vanaf grote hoogte...

Al wat beweegt zal in beweging blijven
Erop en/of eronder: een keus is er niet
Niets dat beklijft en alles zal verdwijnen
Je leven een vuurwerk … of niet

#simonvinkenoog #festinalente
Mijn oma wilde dat ik na haar dood de liefdesbriev Mijn oma wilde dat ik na haar dood
de liefdesbrieven van mijn grootvader las
als een brave borst trok ik het lavendelgeurige lint
van de stapel en vond een keur aan oubollige erotiek
van ‘mijn fijntje’ en ‘zoals je je laatst maar moeilijk
te pakken liet nemen, dat moest je wat vaker doen’
tot ‘denk erom niet je ondergoed wassen’, 
was getekend ‘pappie’
 
de hele kout tegen een achtergrond
van onderduiken en slecht verhuld overspel,
haar eigen trotse wraak met de Canadees
die geen brieven schreef maar wel gitaar kon spelen.
 
waarom moest ik dit lezen?
alsof ze wilde zeggen: kijk, ik heb ook geleefd. ik heb me misdragen, denk niet dat jullie de enigen zijn. ik ben niet kwaad. ik weet wel dat God soms niet bestaat.
Volgen op Instagram
This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

Log in as an administrator and view the Instagram Feed settings page for more details.

© 2023 Bernard Wesseling — Ondersteund door WordPress

Thema door Anders Noren — Omhoog ↑